“Et kursus der kan bestilles og tilrettelægges efter jeres behov”
Intensiv kommunikationstræning for sagsbehandlere
kl. 9.00 til 15.30 – begge dage
Formål
Kursets formål er at udvikle, træne samt vedligeholde kommunikationsfærdigheder for sagsbehandlere med direkte klientkontakt. Udgangspunktet er hvad I har behov for.
Nedenstående er derfor et rammeprogram. I skal være indstillet på, at der er mange øvelser og forudsætter aktiv deltagelse. Deltagerne opfordres til at medbringe egne cases.
Der kan gives feedback i relation til de konkrete øvelser m.h.t. personlig stil, kontakt m.m.
Evt. ved brug af video.
Program dag 1
Kl. 9.00 – 12.00 Velkomst – kort præsentation.
Den professionelle samtale/Den terapeutiske samtale grundlæggende metoder.
Hvilke samtaler finder vi svære at takle ?
Oplæg og dialog om modstand / coping-strategier og om at arbejde med modstand.
Aktiv lytning. Non verbal kommunikation. Gensvarsmodeller.
Intro til feedback regler
(med indlagte pauser og øvelser)
Kl. 12.15 – 13.00 Frokost
Kl. 12.45 – 15.30 Intro til den Systemiske metode
Herunder
- Den anerkendende tilgang – AI-Appreciative Inquiry
- Den systemiske og cirkulære spørgeteknik
Træning i grupper ud fra egne sager
(med indlagte pauser og øvelser)
Farvel og vi ses på dag 2 …
Program dag 2
Kl. 9.00 – 12.00 Opsamling fra dag 1
Hvad er forskellen på coaching og terapi /samtale
- Den narrative tilgang
- Oplæg og drøftelse
(med indlagte pauser og øvelser)
Kl. 12.15– 13.00 Frokost
Kl. 13.00- 15.30 Opmærksomheds zoner
- Feed back (med indlagte pauser og øvelser)
- Hvad og hvordan skal vi/jeg arbejde med fremover – for at have den professionelle tilgang til borgeren
Afrunding – opfølgning – evaluering
Undervisere
Lise Wiemann & Irene Juliussen